Alfred mitt andra namn förpliktar....

Alfred mitt andra namn förpliktar.
" Ädel rådgivare, rådd av gudarna Keltskt ursprung"

måndag 17 januari 2011

Ondska!

Hittade under grundkursen ett citat jag sparade och hittade nu när jag sitter och går igenom gamla anteckningar. "Ondska är avsaknaden av godhet"
Känner ju att detta är en av de svåraste frågorna att besvara i sin tro. Varför finns ondska, varför krigas och bråkas det så mycket fast gud finns? Jag hittade lite text på nätet som jag kan skriva under på fast det är tunga frågor.


Ondskan? ett starkt bevis för Guds existens?
Att Gud ger oss möjligheten att välja mellan det goda eller onda, precis som staten ger oss möjligheten att följa eller bryta dess lagar, och sedan ta straffet om man bryter mot dem, gör det Gud till ond?

Att staten uppför fängelser där lagförbrytare får sitta inne och lida av sina straff, är det ont av staten?
Varför skulle det då vara ont av Gud att skapa den materiella världen (själens fängelse) med dess mörker och lidanden, för de rebelliska själar som inte längre vill följa Guds kärleksfulla lagar i den andliga världen?
Att Gud gett oss valfriheten att välja mellan det andliga (det absolut goda) och det materiella (det relativt goda och onda), gör inte Gud ond!


Att ondska och lidande finns, utgör ju de facto ett bevis för att även motsatsen, dvs det goda och det Gudomliga, måste finnas!
I den eviga andliga världen råder bara det goda, det absoluta, medan det här i den temporära materiella världen råder både gott och ont, det relativa!

I den andliga världen styr Gudskärleken, medan här i den materiella världen styr karmalagen, ödet, som vi är fjättrade vid...
Att det finns så mycket ondska och dålig karma i världen just nu, beror naturligtvis på att det är så många som missbrukar sin Gudagivna fria vilja, lever Gudlöst och inte efterföljer Guds lagar och bud!
Det kan jag väl köpa i det stora hela, men vad är meningen vid olyckor där barn drabbas tex. Är de då vi som befolkning på jorden som har skuld i detta för att vi skapat förutsättningarna så att olyckan kan ske? Känner att det blir mer att fundera på..återkommer när jag har mer att förtälja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar