Alfred mitt andra namn förpliktar....

Alfred mitt andra namn förpliktar.
" Ädel rådgivare, rådd av gudarna Keltskt ursprung"

tisdag 28 december 2010

Det började med en liten notis.

Ett litet reportage i måndagens VF under nyhetstorkan mellan jul och nyår fick den plats. Jag med extra fritid läste och blev nyfiken på min namne Glenn bakom repotaget.

TROENDE. Glenn Örnberg i Byssträsk vill att fler ska upptäcka religionen och han har arbetat upp ett eget koncept för att sprida sitt budskap. FOTO: TOR LARSSON
BYSSTRÄSK Änglar finns dom?
Jo, i byn Byssträsk utanför Lycksele. På Glenn Örnbergs gård finns gott om Kristusbilder, kors, reflexer, stenar, alla med kristet budskap.
– Folk stannar gärna till och tittar, säger Glenn.
Jo, man hajar till mer än en gång. I träden hänger änglar och hundratals reflexer. På en kulle intill Glenn Örnbergs gård finns tre stora kors. Och lite överallt finns stora Kristusbilder.
Men allt har en mening.
– Det är mitt sätt att sprida det kristna budskapet. Jag tycker det är bra om folk hajar till och tittar då har ju budskapet fungerat, säger Rökåfödde Glenn.
”Kyrkan till folket”
Han har bott i Byssträsk i tio år.
När han flyttade dit med familjen tillhörde han pingstförsamlingen.
– Men det är svårt att få folk till kyrkan så jag tar i stället kyrkan till folket.
På en holme började han genast göra om ett hus till ett kapell.
– Det är en bönestig där det finns massor av bibelord runt holmen. Folk brukar ta med sig matsäck och njuta av naturen.
”På väg åt fel håll”
Men Glenn Örnberg ville nå ännu fler människor med det kristna budskapet.
Nu finns skyltar med bibelord kantat längs vägen intill gården i Byssträsk.
Nästan varje dag kommer folk för att titta. För mig är det en söndagsskola för vuxna. Det skadar inte att sprida Guds ord, även om kanske några människor kan bli irriterade på skyltarna.
Glenn Örnberg tycker att samhället är på väg åt fel håll. Att moral och etik suddas ut.
– Jag vill få människor att leva utifrån Bibeln.
Massor med reflexer 
Han brukar även ta sin bil och dela ut biblar i brevlådorna.
– En del blir nog förvånade när de hittar en bibel i sin brevlåda.
På vintern ger Kristusbilderna med alla reflexer full effekt.
– Det är ett enormt ljusspel som är väldigt vackert, säger Glenn.
Och säga vad man vill, Glenn har funnit ett uppseendeväckande sätt att nå ut med sitt budskap.


Glenn har även en hemsida jag i alla fall skall läsa vid tillfälle. 
Fascinerande med dessa original och udda människor i vårt så dömande samhälle som vågar gå sina egna vägar. http://home.swipnet.se/ditt_liv/index.htm



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar