Alfred mitt andra namn förpliktar....

Alfred mitt andra namn förpliktar.
" Ädel rådgivare, rådd av gudarna Keltskt ursprung"

måndag 6 augusti 2012

Ingen vanlig Dag!

Jag har av nån underlig anledning fått en person som förut inte gjorde stort väsen av sig i mitt liv men han har nu på senare tid (juni-Augusti) dykt upp lite här och där......Jag pratar om Dag Hammarsköld! Det började med en pocketbok som jag fann i bokhyllan av en slump, boken heter vägmärken. Sen i planeringen för en framtida pilgrimsvandring så dök hans led i fjällen upp lite överallt. 


En dag när jag var på väg hem från jobbet så slog jag bara på radion och zappade lite bland kanalerna men stannade på P1, då kom jag rätt in i ett radiopogram om just Dag och hans speciella gudstro och hur han verkade i bla FN med denna grund. Inte nog med detta så på cdons dvd rea dök hans namns namn upp igen i filmen Gud är inget lyckopiller där man får följa en tjej som blir vigd till präst men som stöter på hinder i det första församlingarna hon jobbar, hon delar inte kyrkoherdens sätt att styra. Hon bytte bla ut ordet herre i en del anförande och sa gud istället det fick hon bannor för....På frågan om vilken vinkel och syn på kristendomen hon hade och varför så svarade hon att Dag Hammarsköld var hennes mentor och husgud.



 Märkligt att det kan bli så här....har själv nu börjat läsa hans bok och beställt en bok om hans liv för detta måste ju ha en mening, någon försöker säga mig nåt men vet inte vad, men jag är övertygad att jag kommer få rätt guidning.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar